Overzicht reizen --> Pops-Athene --> reisimpressies

Reisimpressies

Ik heb hieronder een aantal dagboekfragmenten weergegeven. Ze geven een impressie van de reis: van het landschap, van ons logement, van een aantal ontmoetingen, … Hopelijk geniet u ervan.

Basel - Splügenpas - Verona - Venetië

11 juli
Het is zondag en Vlaamse feestdag. We vertrekken iets later en rijden na enkele kilometers Zwitserland binnen. We toeren wat rond in Basel, dat duidelijk nog wakker moet worden. En Veronique is de eerste die de kaap van 1000 km overschrijdt en dit in het stadje Rheinfelden. We fietsen vele kilometers langs de Rijn. De eerste fietspech van de reis:  de voorste bagagedrager van Veronique begeeft het. We hebben een déjà-vu gevoel – dit overkwam ons ook op onze vorige fietsreis. ’s Avonds laat, in het pikdonker, slaan we ons tentje op aan de Duitse kant van de Rijn. Ook ik heb dan 1000 km in de benen.

12 juli

Vandaag een zeer mooi parcours. We rijden langs het riviertje ‘ Tür’ en langs mooie boomgaarden. Net voor een gigantische regenbui en bij hevige windvlagen zetten we ons tentje recht. De campingeigenares maakt voor ons nog een microgolfavondmaal klaar.

13 juli – 14 juli
Fietsen in LiechtensteinWe steken in een klein bootje het riviertje Sitter over. We rijden naar de Bodensee, op zich niet zo mooi. Net voor de Oostenrijkse grens rijd ik mijn eerste platte band. We zetten ons in het zicht van enkele mensen die op een boerderij werken. Maar niets: geen goeidag, geen hulp,…
En de bergen zijn er!! We rijden Liechtenstein binnen. Voor het eerst zijn we in dit land. We slapen op een dure maar mooie camping. “Heidi, Heidi,…” jodelen we als we door Fläsh fietsen. Dit dorp was de inspiratiebron voor de bekende boeken en films.  Via de sterk stijgende Polenweg en een mooi parcours komen we aan in Thusis.  Door de felle wind rijden we maar aan 10 km/u. Morgen: de Splügenpas.

15 juli
Ik heb er eerlijk gezegd schrik voor: de Splügenpas – voor wie van pittig houdt. Up the hill!! Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt geven we om 7u20 de aftrap. Langzaam maar zeker winnen we hoogte.  Vanaf Thusis volgt er eerst een serieuze klim , dan gaat het tot Splügen rustig omhoog. In Splügen eten we nog wat en kopen wat lekkers in de bakkerij. We slingeren daarna de berg op, haarspeldbocht na haarspeldbocht. Dan volgt een lang stuk dat weer rustig stijgt. De apotheose bestaat uit een flinke helling met heel wat haarspeldbochten.  Het uitzicht is grandioos en op de fiets voel je echt de berg. Na ongeveer 5 uur staan we op de Splügenpas (2117 m). Mijn angst vooraf was eigenlijk niet nodig.  De afdaling tot in Chiavenna is lang en ik vind het soms bangelijk.

Splügenpas Splügenpas

16 juli
Via het Comomeer bereiken we Varenna. We nemen er de overzet naar Bellagio. Leuk om eens de frisse wind op het water te voelen. Net voor Onno houden twee sympathieke Vlaamse fietsers ons tegen en verwittigen ons dat de volgende lange tunnel verboden is voor fietsers. Wat nu? Er is hier geen alternatief. We nemen een kijkje, zien heel wat wielertoeristen door de tunnel rijden en die is goed verlicht. Met onze fluo aan en concentratieniveau 5 geraken we er vlotjes door.
’s Avonds vinden we het agriturismo (Via Fontana) niet. We spreken in de straat een aantal mensen aan en een tiental minuutjes later rollen we ons matje uit in de living van Rosi en Carlo. Ze komen net thuis van drie weken vakantie maar weten toch een smakelijke spaghetti  tevoorschijn te toveren. Het is een gezellige avond.

17 juli
We fietsen … up the hill… naar Bergamo, een mooi maar nog slapend stadje. In Seriate rijden we verloren maar komen daardoor op een nieuw fietspad in een natuurgebied terecht. Dit fietspad brengt ons naar Ghisalba. Vandaar gaat de tocht verder naar Lago d’ Iseo en Brescia. De route is bewegwijzerd. We fietsen langs de kleinste wegeltjes en straatjes. Brescia ziet er gezellig uit en aangezien het zaterdagavond is besluiten we er te blijven. Maar niemand wil ons. Zelfs met de hulp van enkele vriendelijke Italianen vinden we geen betaalbaar logement. We rijden dus in het schemerdonker verder en installeren ons stiekem in een wei.

18 juli Fietsen naar Gardameer
Voor dag en dauw vertrekken we naar het Gardameer. Het is een zalige tocht: zeer mooi en nog niet te warm. In de verte zien we het meer al blinken. Er staat een hevige wind, de golven zijn zeer hoog. Subliem! We installeren ons voor een uitgebreid ontbijt en lange siësta.
Rond 11 uur rijden we verder en besluiten een nieuwe actiegroep op te richten ‘wij willen westenwind’. We bereiken in de vooravond Verona. De stad bekoort ons onmiddellijk. We kopen tickets voor de opera Aïda en klimmen naar de camping Castel San Pietro, de origineelste camping die ik ooit heb gezien. We besluiten er een dagje extra te blijven. Ik heb nood aan een rustdag en deze stad nodigt uit voor een uitgebreide sightseeing.

19 juli
VeronaVandaag een leuke dag. We kuieren rond in Verona, bewonderen het wereldberoemde balkon van Romeo en Julia, eten lekker, genieten van de zon en nemen ook de tijd om te internetten.

20 juli
We zetten ons verstand op nul en rijden 150 km op oersaaie banen in de Povlakte. Maar niet getreurd: het eerste einddoel, Venetië ligt binnen handbereik en dat geeft me toch wat extra energie. We komen aan op een mega-camping. Veronique glundert als ze terug komt van de shopping. Ze heeft Splügenbier gevonden. En  smaken dat het doet.

21 juli – 22 juli
Na een goeie nachtrust rijden we nu echt naar Venetië. We moeten nog een aantal drukke gevaarlijke banen op en dan komen we op dé brug. Een smal fietspad brengt ons  veilig naar de ferry. We varen via de Canale Grande naar het eiland Lido. Op een kleine huiselijke camping zetten we ons tentje op en zijn klaar om deze wereldberoemde stad te bezoeken.
We verblijven twee dagen in Venetië. We varen rond, bezoeken de klassiekers, kuieren in de kleine straatjes. Het is er ongelofelijk druk. Voor ons: te druk.
We zoeken ook hoe we Venetië per boot of per trein kunnen verlaten. Ze sturen ons van hot naar her. Het kost ons een voormiddag om de juiste informatie bij elkaar te sprokkelen.