Overzicht reizen --> Pops-Athene --> reisimpressies

Reisimpressies

Ik heb hieronder een aantal dagboekfragmenten weergegeven. Ze geven een impressie van de reis: van het landschap, van ons logement, van een aantal ontmoetingen, … Hopelijk geniet u ervan.

Griekenland

16 augustus
Hoog tijd voor een nieuw land. We rijden de laatste kilometers in Albanië. We fotograferen nog eventjes de typisch Albanese dingen langs de weg: de overal aanwezige carwash, de benzinepomp, de koepeltjes die Tito liet bouwen als schuilkelder, de waterboilers, …
De grens met Griekenland is wel een ontgoocheling. Er staat geen welkomstsbord. We kunnen niet eens de traditionele foto nemen. De eerste Griekse kilometers rijden we onder een verstikkende zon. In Kalpaki komen we weer een gewone supermarkt tegen. Veronique gaat uitgebreid shoppen, maar we krijgen door de hitte bijna geen hap door onze keel. We zwoegen verder en rijden vele kilometers omhoog. We komen op een hoogvlakte terecht waar het direct een stuk aangenamer is. Zo bereiken we Monodendri, gelegen aan de Vikoskloof. Monodendri is een klein stadje en heeft heel recent het toerisme ontdekt. Hotelletjes worden aan razend temp gebouwd.  ’s Avonds gaan we naar een klein klooster waar we een mooi zicht hebben op de kloof. Op een gezellig pleintje laten we het ons goed smaken. Griekenland bevalt ons!

Stenen boogbrug Zagoria17 augustus
Het parcours is verrassend lastig maar wel mooi. We fietsen omhoog, omlaag en als we beneden zijn … up the hill!! We passeren de stenen boogbruggen en de kleine dorpjes van Zagoria. Het is hier erg rustig.
Met miljoenen zijn ze: de kleine vliegjes die ons perse willen vergezellen. Ze zweven rond onze ogen, oren , benen,… Gelukkig hebben we er maar enkele uren last van en kunnen we toch genieten van een lekkere picknick in de schaduw.
Na wat zoeken vinden we een slaapplaatje, halfweg de klim naar de Aoos-meren. We moeten onze hele inboedel over en riviertje hijsen en staan uiteindelijk op een drassig stukje grond vol met … stront.  Maar wel slapen goed.

18 augustus
We zetten de tocht verder met als einddoel de Meteora. We klimmen naar de Aoos-meren, steken de Katara-pas over en na een lange afdaling bereiken we de camping in Kastraki, aan de voet van de Meteora. Het is een prachtige dag.

Kathara pas

19 augustus

We bezoeken drie kloosters: Mega Meteoron,  Agios Nikolaos en Rousanou en zien langs de buitenkant het klooster Varlaam.
We zoeken het restaurant Palazzo. De leerlingen van school hebben hier begin juli een boodschap voor ons achtergelaten. We zijn natuurlijk nieuwsgierig maar jammergenoeg is het restaurant gesloten.

20 augustus
We verlaten Kalambaka en langs relatief grote wegen doorkruisen we een vlak, heet gebied. In de vooravond klimmen we nog een aardig stuk naar het stadje Domokos.  Er staat 130 km op de dagteller.  We kamperen in een gemaaid stroveld, langs een grote weg en moeten met een trekkersmaaltijd tevreden zijn.

21 augustus
De dag begin met een platte band. We kunnen er nu nog om lachen…Na de lange klim gisterenavond volgt natuurlijk de afdaling tot in Lamia. We steken de vlakte over en kunnen een kleinere weg nemen. Het is nog een goeie 200 km tot in Athene, het einde komt in zicht. De kleine weg komt uit op een hoge wand en diee moeten we over. We laden de batterijen nog eens op en up the hill … We komen tijdens de klim geen levende ziel tegen. Op de top drinken we iets in een ongezellig restaurant. De vriend van Veronique heeft nog een verrassing in petto: platte band. Ondertussen zijn we hier al heel bedreven in, maar de band gaat nog eens plat. We vloeken eventjes en herbeginnen. Dat stoppelveld van gisterenavond was blijkbaar toch niet zo’n goed idee. We fietsen verder en installeren ons tussen mooie struikjes … met kleine stekkertjes op de grond, maar dat beseffen we te laat.  Het landschap was vandaag heel mooi.

22 augustus
Zondag vandaag! We beginnen met een platte band bij Vero, ook ik moet mijn achterband oppompen. Die stekkertjes van gisterenavond zijn de boosdoeners. Bij een echte bakker stoppen we voor onze picknick en doen aan het kraantje de (af)was.  We volgen de grote baan tot Thiva en daar moet ik mijn achterband stoppen.  Daarna volgt een prachtig stukje weg: olijfbomen, heuvels. We passeren door de uienstreek, waar we enkel Indiërs aan het werk zien.  Onze laatste kampeeravond vieren we met een lekker pintje en chips. Het is volle maan.

23 augustus – Proficiat – Pluim voor onszelf!
We klimmen voor de laatste keer en dan down the hill… naar Athene. De wind speelt ons nog even parten, ze waait heel hard. En daags na Veronique bereik ik nog de kaap van 4000 km!
Via een grote maar niet te drukke weg rijden we Athene binnen. We zien de Akropolis al in de verte liggen.
Na een mooie tocht van 4030 km (4076 km voor Veronique) komen we op 23 augustus veilig aan in Athene. Aangezien onze vrienden niet mee mogen op de site van de Akropolis is het even  zoeken naar een plaats voor dé aankomstfoto.
We logeren in de jeugdherberg in Athene. Tamelijk centraal gelegen, maar wel in een buurt van drugsverslaafden. Zo maken we ook kennis met de andere kant van Athene.

Laatste klim voor Athene Eerste zicht op Akropolis

24 augustus
We bezoeken een overdekte markt, enkele oude kerkjes, de tempel van Zeus, het Panathinaiko stadion, het Zappeion en kuieren vooral rustig door de overdrukke plaka.

25 augustus
Let’s … fly home en laten we heerlijk slapen in ons eigen bed.