Overzicht reizen --> Pops-Athene --> reisimpressies

Reisimpressies

Ik heb hieronder een aantal dagboekfragmenten weergegeven. Ze geven een impressie van de reis: van het landschap, van ons logement, van een aantal ontmoetingen, … Hopelijk geniet u ervan.

Fietsen in Montenegro

2 augustus: het begin van een fantastische tijd in Montenegro. Zeven dagen puur genieten van het prachtige landschap, de grootsheid, de rust,…
Na de grensoversteek klimmen we meer dan 1000 meter! Het zweet druipt van ons. Er zitten 10 onverharde kilometers in. Ons water en proviand raken op, gelukkig zien we in een verlaten dorp een oudere man. We worden in hun huisje hartelijk ontvangen: heerlijk bessensap, stuutjes met boter,… We krijgen zelfs een bed aangeboden maar we rijden nog door tot in Trsa. We zetten ons tentje op in een wei met prachtig zicht. En ik verras Veronique met een chocomousse. Happy Birthday, hiep hiep hoera.

3 – 5 augustus

De fietstocht via Trsa naar Zabljak is wonderbaarlijk mooi! Prachtige vergezichten, aangenaam fietsen, de Sedlo-pas is goed te doen, mooie kleine asfaltbaantjes (behalve een vijftal kilometer). Schitterend, een echte aanrader.

fietsen in Montenegro fietsen in Durmitor
fietsen in Montenegro camping Zabljak

Zabljak valt als stadje wat tegen, we vinden het weinig sfeervol. We installeren ons op de camping ‘Ivan Do’. We zijn veel  gewend, maar vinden het sanitair hier toch vies. Het uitzicht op de bergen compenseert dit wel. We bezoeken het bekende meer ‘Crno jezero’ en de volgende dag maken we een dagwandeling  we naar de ijsgrot (ice caves). Het is een heel serieuze klim, die we vooral de volgende dag goed in de Durmitor: ice cavebenen voelen. Het is een mistige dag. Mijn goede vriend – mijn fiets - is echter ziek, we herstellen hem de volgende dag door de ratsversleten buitenband te verstevigen. Zo kan ik verder fietsen in de hoop zo snel mogelijk een nieuwe band te vinden.

6 augustus
Voor we Durmitor verlaten fietsen we nog naar de Tara-canyon, een heel diep kloofdal. De toeristische dienst verwijst ons naar het mooiste uitzichtpunt Curovac. We verwachten ons aan iets behoorlijk toeristisch maar enkel een kleine wegwijzer en een bospad, gedeeltelijk versperd met boomstammen, brengt ons naar het uitzichtpunt. Het is er mooi. Donkere wolken en onweer in de verte doen ons algauw vertrekken. We willen ons tentje graag droog opkoppelen. We fietsen dus de 10 kilometer terug, picknicken en weg zijn we. Het is een prachtig traject.
’s  Avonds zetten we ons tentje op in het weiland van een wat oudere man. Het uitzicht is magnifiek. Onze gastheer is 65 jaar, chemicus en verblijft hier graag in deze rustige omgeving. Hij kent de geschiedenis van zijn land en van Europa op zijn duimpje. Indrukwekkend.

7 augustus
In Nicksic laten we het ons goed smaken, het is een levendig stadje. En… we vinden een heel vriendelijke fietsenmaker. We zijn er echt hartelijk welkom en worden er verwend met grenadine, ijstaart,… En mijn goede vriend krijgt een nieuwe buitenband. Olé!
In de vooravond bezoeken we het klooster van Ostrog, een groot heiligdom waar de relikwieën van H. Vasilius bewaard zijn. Het klooster is hoog gelegen tegen een bergflank. Bussen pelgrims worden er afgezet, velen blijven er buiten slapen. We klimmen met de fiets naar boven, een hellingetje om U tegen te zeggen. We lopen er even rond, snappen er eigenlijk niet veel van,… rijden naar beneden en hebben grote moeite om nog voor het donker een vlak plekje voor onze tent te vinden. Maar het lukt ons.

8 augustus
Zondag vandaag. In Danilograd nemen we tijd voor een uitgebreid ontbijt. Het is een snikhete dag. We rijden door de hoofdstad Podgorica, en rijden richting Albanië. Het landschap heeft nog iets moois in petto. We rijden door het nationaal park Skadarsko Jezero, met een zeer mooie meander. Het is er zeer speciaal We kunnen er een paar uren van genieten. We logeren in de tuin van mensen.

Skadarsko Jezero
9 augustus
Het is snikheet vandaag. We rijden uren op een kale bergflank, schaduw is zeer schaars. We fietsen langs het grote meer Skadarsko Jezero. Door de grote hitte zien we amper de bergen aan de andere kant.
Ken je het verhaal van de ezels? Stel je voor dat je een heerlijk vers brood koopt. Omdat het nog warm is, bengelt het brood de hele dag aan mijn fietstas. Het is lastig fietsen, het is warm, zeer warm en er is bijna geen schaduw. We willen picknicken onder de enige boom in de weidse omtrek. Er komen 5 ezels aangewandeld. Ik vind het grappig, ze poseren voor mijn camera. Maar nog geen halve minuut later gaan ze er met ons heerlijk brood vandoor. Wij beschermen eerst onze fietsen tegen die stomme ezels. Een beetje verder moeten we ons troosten met een aantal kleine toastjes.

We moeten een beetje onverwachts nog een pas van 900 meter over. In de felle hitte rijden we verder. Op de top kijken we uit over Albanië.  Een lange afdaling – met klapband vooraan- brengt ons naar de Albanese grens. We krijgen voorrang aan de grens, we logeren achter het huis van mensen, langs de grote baan. We krijgen zelfs nog een lekkere watermeloen. En Veronique heeft 3000 km in de benen.