Reisimpressies: Geisir - Gulfoss - Thingvellir

Je kunt hieronder reisimpressies lezen. Ik heb de hele route in een aantal trajecten ingedeeld.

Terug naar de bewoonde wereld, tot in Reykjavik (5 – 7 augustus)

Oei, regen deze morgen. We blijven noodgedwongen liggen tot 10 uur. Om 11 vertrekken we voor de laatste 20 km off-road. Het is lastig, we zijn nog niet gerodeerd en er komen toch een aantal korte klimmetjes. We eindigen met een lange afdaling op grind. Na 20 km glunder glunder voor mij! Terug asfalt. Veronique treurt een beetje. Ik vind off-road rijden ook zeer leuk, maar na 170 km ben ik blij om even van dat gedaver van de fiets af te zijn en in alle rust verder te kunnen rijden. We hebben weer geluk met de wind! Er is hevige storm maar wij hebben de wind pal in de rug. Zonder moeite halen we 25 – 30 km/uur. We bezoeken Gulfoss en daarna vliegen we naar Geysir. Twee toeristische topattracties. Het krioelt er van het volk. Dat zijn we niet meer gewend. We rijden naar de camping in Uthlid. We missen de ingang en we moeten ongeveer 200 meter terugkeren. Dat is echt beuken tegen de wind. Wat hebben we toch geluk gehad vandaag.
We hebben alle tijd en bezoeken de waterval Bruarfoss. Het wegje ernaartoe is mooi en ook het wandelingetje is leuk. De waterval is niet spectaculair: niet hoog, niet indrukwekkend maar het water is wel echt melkblauw.

We fietsen verder naar Laugarvatn, waar er voor het eerst weer een echte supermarkt is. We rijden verder naar Thingvellir. We bezoeken het bezoekerscentrum en lopen in de kloof rond.
Daarna rijden we verder naar de camping, die is reusachtig groot. Na een deugddoende nacht, fietsen we naar Reykjavik. Ik wil perse een foto van de fietsen in de kloof. We sleuren onze fiets naar beneden en het lukt ons een foto te nemen.
We rijden verder langs de grote weg. Ongeveer 27 km over Thingvellir zagen we aan de linkerkant van de weg een fietspad. We rijden er natuurlijk op en zo kunnen we bijna tot in het centrum van Reykjavik op een fietspad rijden. Net toen we aarzelden wanneer we het fietspad moesten verlaten en de weg naar de camping zoeken, passeert er een Vlaamse fietsster. Ze is al een weekje in Reykjavik en ze begeleidt ons naar de camping. Het is er een ongelofelijk drukke bedoening.
We gaan nog naar het centrum. We hebben de ringweg gefietst, we hebben prachtige stukken van het binnenland gezien. Dat moet gevierd worden. We laten ons culinair verwennen in Café Paris.

Fietsen IJsland Fietsen IJsland
Fietsen IJsland

Dagje luieren en de rest van de reis plannen (8 augustus)

We weten niet goed hoe we de rest van de reis moeten aanpakken. Een stoere bonk op de camping zei ons ‘The westfjords are very steep, it’s very hard’. Ik was onder de indruk en we namen dit au serieux en ik wilde dus niet teveel afstand afleggen per dag. We moesten natuurlijk ook zeker tijdig terug zijn.
We overwogen om te vliegen naar Isjafjoldur en terug te fietsen, we informeerden voor bussen, …
Uiteindelijk kozen we om met de bus en de boot naar de westfjorden te gaan, te fietsen naar Isjafjoldur en dan terug te vliegen.
In het BSI (het centrale busstation) kregen we alle info over de bussen en konden we ook ons vliegticket kopen. Dit was redelijk duur, we hoorden andere reizigers die tot 20 euro minder hadden betaald.