Reisimpressies: Westfjorden

Je kunt hieronder reisimpressies lezen. Ik heb de hele route in een aantal trajecten ingedeeld.

Plat op de buik voor de papegaaiduikers (9 – 10 augustus)

Om 8 uur vertrekt de bus naar Stykkiholmur. De chauffeur valt bijna in slaap. Wat zijn we blij als we er veilig aankomen. We kopen ons kaartje voor de boot, die pas om 15.45 u. vertrekt. Het wordt lang wachten. De overvaart stond beschreven als ‘het is een waar genoegen, een sterke aanrader’. Wij vonden het niet zo speciaal: voor ons een gewone overvaart zonder meer.
Bij aankomst aan de overkant hebben we nog energie over en fietsen nog een kleine 30 km. We kamperen tussen de strobalen op een boerderij.
De volgende dag is het weer stralend weer. We vertrekken rond 9 uur. We moeten eerst een bergje over van 400 meter. Daarna heb ik een crisismomentje. Het landschap is bruin, er is niet veel te zien. Dat zal toch geen zeven dagen zo zijn???
Oef, we rijden richting Latrabjarg en het wordt een mooie tocht. Het is vlak tot in Hnjotur. Daarna omhoog en omlaag tot de camping in Breidavik. En dan weer omhoog en omlaag tot in Asgardur. Ik vind het een lastig traject. De laatste drie kilometer zijn goed te doen. We komen aan op het meest westelijke punt van Europa. Olei!
We gaan plat op de buik voor de papegaaiduikers. We kijken over de klif en zien er heel wat aan en af vliegen. Net zoals de andere toeristen proberen we mooie foto’s te maken. We zijn er een drietal uur gebleven. In het avondlicht is het zeer mooi.
Is Asgardur is er een grote wei met een mini sanitaire blok. We slaan er ons tentje op.

Fietsen IJsland Fietsen IJsland

Naar de Dynjandi watervallen (11 – 12 augustus)

Een gewone fietsdag naar Patreksjordur. We gaan er zwemmen in het plaatselijke openluchtbad.
De volgende morgen lanterfanten we wat en we vertrekken pas om kwart voor elf. Einddoel voor vandaag: de Dynjandi watervallen. We hebben geen detailkaart van dit gebied en kunnen niet precies zien waar ze liggen.
De dag begint met twee cols (gestage klim). Rond 14.30 u. komen we aan in Bildudalur, een leuk klein dorpje. Na een goede picknick vertrekken we rond 16 u. en gaan we weer off-road. Op een bepaald moment, in de bocht van een fjord (Reykjafjardardalur), ligt er op de rechterkant een klein zwembadje met heerlijk warm water. Het is al wat laat maar toch nemen we een halfuurtje de tijd om te baden. En het doet deugd. Rond 19 uur zitten we opnieuw op de fiets. We krijgen een heel serieuze klim voorgeschoteld en we belanden in een mooi berglandschap. We hebben geen idee hoever het nog is tot aan de watervallen. We moeten langer rijden dan verwacht, het wordt donker - gelukkig is het volle maan. Onderweg zijn er geen geschikte plaatsjes voor de tent. De camping en de watervallen liggen aan het fjord zelf. We moeten dus weer helemaal naar beneden. We komen uiteindelijk pas om 23 uur aan. We zijn verstijfd van de kou.  Een warm soepje doet deugd. Het is weekend. Het is vrijdagavond, een bende zatte IJslandse meiden lallen er op los.

Fietsen IJsland Fietsen IJsland

Een topdag langs de weg 622 (13 augustus)

We lazen in onze reisgids over de weg 622 ‘wie een jeep, 4*4 ervaring, tijd en stalen zenuwen heeft, kan vanaf Pengeyri weg 622 nemen via Höfn en Lokinhamrar. Het stuk langs de bergwand … is spectaculair, één stuk is enkel mogelijk bij laag water.’ Een koppel doorwinterde reizigers zeiden ons dat ze nog nooit zo’n schrik hadden gehad in de auto dan op deze weg.
We hadden dus onze twijfels of wij dit wel zouden doen. Gelukkig zagen we ’s morgens twee fietsers die zelfs hun dochtertje van ongeveer 6 jaar meehadden. Het waren ervaren fietsers. Zij hadden die weg gedaan en vonden het prachtig. De keuze was dus snel gemaakt.
We gaan eerst nog even naar de waterval. Rond 12 uur vertrekken we. Na 24 km komen we aan in Hrafnseyri. Daar is een museum en een cafeetje. Ze serveren vers gemaakte soep, zelfgebakken brood, koffie, thee, fruitsap en lekker ruikende wafels. We laten het ons smaken. De eigenaar zei ons dat er regelmatig walvissen in het fjord zwemmen. Daarna beginnen we aan de tocht rond het schiereiland. Het is ronduit schitterend. We hebben ook stralende zon. De weg zelf is niet zo goed, soms liggen er grote keien maar we vonden het fantastisch mooi. Een platte band bij Vero zorgt ervoor dat we de vuurtoren niet bereiken voor het donker. We kamperen in het verlaten gehuchtje Lokinhamrar. Walvissen hebben we niet gezien.

Fietsen IJsland Fietsen IJsland

Einde van de tocht in zicht: naar Isafjördur (14 – 15 augustus)

Alle hoogtepunten hebben we gehad. We fietsen dus uit naar Isafjördur. We bereiken rond de middag de vuurtoren. We picknicken aan de kant met de minste wind. Achteraf zien we dat we in de vuurtoren binnen kunnen. Het is er piepklein – je zou er in principe met twee kunnen inslapen. We rijden rustig verder tot Pingeyri. De volgende dag is het een regendag en we rijden naar ons einddoel. We boeken nog een dagtrip naar Hornstrandir – alhoewel we weten dat het niet zo’n goed weer zal zijn.

Storm op zee (16 augustus)

’s Morgens vertrekken we met een 10-tal mensen met de boot naar Hornstrandir. Het is storm op zee. De details van de overzet bespaar ik jullie. Aangenaam was anders. Door de storm konden we niet aanleggen op de geplande plaats in de baai van Adalvik. We worden elders afgezet. In de regen wandelen we op dit mooie eiland – dat zeggen ze toch. Na een uurtje moeten we een serieuze rivier over steken. Er zit niets anders op dan in onze onderbroek over te steken. We staan tot onze middel in het water. De hele dag wandelen we verder. Er is eigenlijk niets aan, we soppen in onze schoenen. In Hesteyri is er één bewoond huis waar toeristen kunnen logeren. We krijgen er lekkere pannenkoeken, kunnen ons aan de stoof een beetje verwarmen en keren rond 16.30 u. terug naar Isafjördur.

Reykjavik en naar huis (17 – 19 augustus)

De volgende dag vliegen we in late namiddag terug naar Reykjavik. We bezoeken de stad, slenteren rond, kopen een aantal souvenirs. Op 19/8 fietsen we naar de luchthaven en let’s … fly home.