Tips route in Georgië

 

 

 

Hierbij vind je een beetje info over de route in Georgië. GeÔnteresseerd in Turkije. Klik hier: info Turkije (Cappadocië) of Turkije (Nemrut Dagi)

Akhaltsikhe - Baghdati

  • Posof – Akhaltsikhe - Ude: asfalt
  • 12 km voorbij Akhaltsikhe (ongeveer in Ude): naar het noorden, richting Sairme.
  • voor ons het meest verrassende stuk van de reis en zeer mooi
  • tot Abastumani Resort (Russisch kuuroord, vergane glorie): asfalt en zachtjes stijgend
  • dan ingang nationaal park van Borjomi (er zijn daar een paar parkwachters), hier eindigt asfalt
  • vandaaruit is het nog 42 km naar Sairme (kilometers op kaart helemaal fout). Sairme is de eerste plek waar weer bevoorrading is
  • vanaf de ingang van het park: weg gaat zeer sterk omhoog - het leek ons eindeloos - zigzaggend door het bos.
  • de weg is slecht (afwisseling van steenslag,  grote gleuven, hellende stukken en berijdbare stukken)
  • eens de alpenweiden bereikt zie je in de hoogte een nederzetting met 3 à 4 huisjes, daar sliepen we (dit is ongeveer 17 km vanaf ingang park)
  • na de nederzetting nog een 4-tal kilometer lichtjes stijgend tot de top, prachtige weg door de alpenweiden
  • daarna ongelofelijke afdaling tot in Sairme (een hypermodern kuuroord)
  • vanaf Sairme: opnieuw asfalt
Fietsen Georgië

 

Baghdati – Zugdidi

In Baghdati namen we niet onmiddellijk de grote weg naar Zugdidi maar reden we via Vani. Het was een leuk stukje, van dorp naar dorp. Daarna de grote weg tot in Zugdidi. Dit is de ‘autosnelweg’ maar van Samtredia naar Zugdidi zat er niet zoveel verkeer op. Mooi is het niet. Gewoon rijden, zonder meer.

Zugdidi – Mestia

  • 136 km
  • volledig geasfalteerd
  • redelijk vlak tot Jvari, dan serieuze klim
  • tot aan Mestia moet redelijk veel geklommen worden – af en toe als ontspanning naar beneden - het is zeker haalbaar.
  • veel door bos, een 20-tal kilometer voor Mestia zie je de hoge bergtoppen en enkele gletsjers
  • tussen Khaishi (na stuwmeer) en Betsho kom je aan je rechterkant plots twee kabouterhuisjes tegen ‘take a break’. Je kan er lekker eten en eens pauzeren.
  • langs de weg kom je regelmatig kleine stalletjes met drank tegen. Het is wel prijzig maar als je scheel bent van de dorst is de prijs bijkomstig.

Mestia – Ushguli

  • 45 km
  • weg is zeer goed doenbaar, grind maar goed berijdbaar (we hadden iets veel ergers verwacht)
  • eerst nog een serieuze klim en afdaling en dan is het langzaam stijgend langs de rivier, met in de laatste 6 km een paar pittige klimmetjes.
  • grotendeels door bos
  • geen bevoorrading tot in Ushguli
Fietsen Georgië Fietsen Georgië

Ushguli – Lentheki – Kutaisi

  • 170 km
  • eerst een klim om U tegen te zeggen (zo’n 200 meter), op steenslag
  • daarna is het nog een heel eind tot de top (2623 m). Ik vond het lastig, Veronique vond het niet zo lastig
  • we hadden niet zo’n goed weer, we zagen de besneewde toppen niet (heel jammer), we bleven dus niet lang op het hoogste punt
  • dan volgt een ongelofelijke afdaling (steenslag) met een magnifiek zicht op de gletsjer, af en toe eens stoppen om te genieten
  • wij sliepen een 13 km voor Zhakhunderi, het regende, we ploeterden door de modder en het werd donker
  • Ushguli - Lentheki (ongeveer 90 km) is in één dag te doen, als het mooi weer is en je dus vroeg kunt vertrekken
  • In Lentheki aantal winkeltjes
  • dan is het naar beneden voor vele kilometers en aangezien het asfalt is, bolt het goed
  • leuk tochtje, door kleine dorpjes
  • kwaliteit van de asfalt is soms wel heel bedenkelijk
  • zo’n 30 km voor Kutaisi, terug een hevige klim en dan gaat het lichtjes op en neer tot in Kutaisi.

Kutaisi – afslag naar Kharagauli

  • drukke weg – camions, auto’s, overstekende koeien, …
  • ik houd daar niet zo van – ik voel me vlug heel klein en onveilig - dus hebben we gelift
  • natuurlijk is het zo dat je vanuit een camionnette beter zicht hebt op de baan en dat de chauffeurs ons eigenlijk wel goed zien.

Route langs Kharagauli tot Surami

  • werd ons aangeraden door twee fietsers
  • goed om de drukke hoofdbaan te vermijden maar niet echt een meerwaarde voor wie al enkele weken in de streek vertoeft
  • in Kharagauli zijn aantal winkels

Surami – Bakhuriani

  • hoofdweg, maar we konden op ons gemak fietsen.
  • tamelijk mooi, volgt de rivier Mthvari
  • asfalt
  • na afslag naar Bakhuriani, enkele serieuze klimmetjes

Bakhuriani – Ughelt Zkhartis’karo - Kushchi

  • opgepast, we zijn in dit kleine dorp goed verloren gereden
  • de hoofdweg in Bakhuriani loopt na een vijftal kilometer dood. Na een serieuze helling stopt die bij een soort militair domein (stond niet aangegeven dat het doodliep)
  • na een tijdje zoeken vonden we de weg die we nodig hadden: een grindbaantje naar rechts. Zeker navragen !!
  • grindweg gaat tot de top omhoog (heel eind), daar is een politiecontrole (paspoortcontrole)
  • er is nergens slaapmogelijkheid (we konden onze tamelijke grote tent slechts op één plaatsje zetten; naast een compleet vervallen gebouwen vonden we 4 m² relatief vlak terrein)
  • de stippellijn op onze kaart naar het meer Tabatskuri bleek tot onze grote verrassing een goed berijdbare grindweg te zijn
  • na de top van 2100 meter volgt een vervelend stuk hellingafwaarts met losse keien (zo’n 1,5 km)
  • heel mooi traject, zeker aan te raden
Fietsen Georgië Fietsen Georgië

Kushchi - Tbilisi

  • de gele baan naar Tsalka – Manglisi is niet druk en tamelijk mooi.
  • als vanzelf kom je op de witte baan terecht die via Asureti gaat, dat is ook een mooi stuk, dorpjes, mensen die allerlei fruit verkopen, …
  • enkel het laatste stukje op de autosnelweg was druk maar het is dan niet meer zover.

Tbilisi - Kazbegi

  • prachtige route
  • volledig geasfalteerd
  • rustig
  • boven de boomgrens, dus mooi zicht
  • we denken dat 2,5 dagen heen en 1,5 dagen terug haalbaar is: zeker doen, raden we als apotheose aan
  • Wij deden dit niet met de fiets. Waarom niet? We kwamen in Mestia een jong stel Duitsers tegen, die met mobilhome en mountainbikes op stap waren voor een half jaar. We weten al dat we nooit raad moeten vragen aan automobilisten als het de weg betreft want zij hebben altijd een andere gevoel over de haalbaarheid van een route, maar dit jong sportief sympathiek koppel geloofden we wel. Ze fietsten ook vaak tijdens hun reis, het leek ons correcte informatie. Zij raadden ons die route echt af omwille van vier redenen: superdruk -  gigantisch veel vrachtwagens naar Rusland, heel andere sfeer - veel mannen met geweren, niet haalbaar met de fiets en en twee vrouwen alleen zeker afgeraden. Niets van dit alles! Dus zeker fietsen!

naar top

Webdesign: S. Dessein